Att jobba hos oss - artiklar

I Södertälje utbildas bilexperter

Alla Volkswagens servicetekniker är specialutbildade på den senaste tekniken. Det gör att dem till experter på Volkswagens olika bilmodeller. Och alla börjar på skolan i Södertälje.

Christoffer Mattson och Faisal Wafaa

Aslam Khan gillar att utbilda sig och att grotta ner sig och felsökningar.

För att få arbeta på en Volkswagen-auktoriserad verkstad måste du ha en utbildning från Volkswagens utbildningscentrum. Volkswagen magasin hälsar på i skolan i Södertälje under försommaren 2013.

Här träffar vi Aslam Khan.
– Jag älskar att felsöka och att grotta ner mig. Det är det roligaste med det här yrket.
Aslam arbetar som servicetekniker i Sundsvall. Han går just nu ”teknisk intro kurs steg 3” på Volkswagens utbildningscentrum i Södertälje.

Läraren Roger Niva lär ut allt om el med hjälp av detaljerade ritningar på tavlan. Längst bak i klassrummet står prototyper som Aslam Khan och hans kurskamrater praktiskt får träna på efter genomgången.

Nya börjar alltid med skola i Södertälje
Det är här i Södertälje som arbetet börjar för en servicetekniker anställd av en Volkswagen-återförsäljare. Om en nyanställd klarar grundkursen återvänder han eller hon godkänd till sin arbetsplats. Bara godkända får arbeta med Volkswagens bilar.

Rektor PerArne Lund

Rektor PerArne Lund

Efter en grundkurs återkommer teknikerna varje år för vidareutbildning. Aslam Khan är en av dem. Han tänker ladda ordentligt inför slutprovet kommande fredag.

Behöver alltid vidareutbildning
– Jag har jobbat tretton år i branschen, så det här är mycket repetition för mig. Men det är alltid nyttigt att diskutera och lära sig tekniska nyheter tillsammans med andra i branschen.

Chefen för utbildningscentrum, PerArne Lund, är van vid att träffa både nykläckta och erfarna tekniker. Han visar oss runt i de luftiga och ljusa lokalerna i Södertälje som ligger i anslutning till Volkswagens huvudkontor.

Över 20 utbildningsdagar första året
Arbetar du som servicetekniker inom Volkswagen-koncernen får du mellan 20–25 utbildningsdagar, det vill säga upp till en hel månads utbildning, under det första året. Något som är en väldig förmån, säger PerArne Lund.

Det är tuffa krav på kurserna, och man måste vara på tå för att klara av dem.”

Vi hittar Christoffer Mattsson från Stockholm i verkstadshallen, där han fördjupar sig i en motor. Faisal Wafaa från Vetlanda finns som sällskap.
Båda två har arbetat som servicetekniker i drygt ett år.
– Det är tuffa krav på kurserna, och man måste vara på tå för att klara av dem, berättar Christoffer Mattsson och Faisal Wafaa håller med:
– Men jag tror vi klarar slutprovet. Vi är vassa!

Christoffer Mattson och Faisal Wafaa

Ett pilligt jobb och viktigt att kunna samarbeta. Christoffer Mattsson och Faisal Wafaa hjälps åt i verkstaden.

Flera påbyggnadskurser
När du gått en grundkurs kan du välja och vraka från olika påbyggnadskurser inom nio expertområden.
Några exempel på inriktningar är ”diagnosteknik”, ”elbilsteknik”, ”service och underhåll” och ”kommunikation”.
– Det är viktigt att serviceteknikerna kan samarbeta med varandra och hålla en hög kvalitet på dialogen med kunden, säger PerArne Lund.

Ny teknik ställer krav
Det krävs en hel del av en servicetekniker som arbetar i en koncern där tempot är högt och nyheterna kommer tätt.
– I dag är det mer datakraft i en Golf än det var i månraketen som tog Armstrong till månen år 1969, fortsätter PerArne Lund.

Även lärare måste utbilda sig
Eftersom Volkswagen ligger i framkant när det gäller ny teknik måste vi kontinuerligt utbilda våra lärare. Därför jobbar vi i direktkontakt med fabriken i Wolfsburg. Det är där hjärtat i utvecklingen finns.

Våra lärare reser regelbundet dit och lär sig allt om den senaste tekniken av de duktiga ingenjörerna i Wolfsburg. Sedan förmedlar de, i sin tur, det de lärt sig till sina elever i Sverige.

Både föreläsningar och praktik
Uppe i klassrummet är Aslam Khan och hans kurskamrater i full fart med att diskutera mätningstekniker.

Lärare Roger Niva ger dem problem att lösa. Senare kommer de att gå ner i skolans verkstad och arbeta praktiskt, något som yrket består mindre av än förr.

– Ordet ”mekaniker” klingar dåligt för vissa, förklarar PerArne Lund. Folk ser framför sig någon som mekar, arbetet är oljigt och smutsigt med mycket pill. Så är det inte i dag. Verkstäderna är rena och snygga.

Christoffer Mattson och Faisal Wafaa

Christoffer Mattson och Faisal Wafaa

Lära sig se felsignaler
Arbetet är systematiskt med mycket IT. PerArne Lund menar att förändringen ställer krav på att servicetekniker har en större förmåga att tolka stora informationsmängder.
Samtidigt är jobbet mer spännande.
– Det handlar mycket om att mäta och se felsignaler. Man måste kunna lägga ihop stora mängder med information, tolka och lista sig till problemet. Det är också viktigt att vara kundorienterad och tycka om att prata med folk.

– Nuförtiden är allt transparent; kunden har insyn i vad som händer på verkstaden, precis som gästerna har i ett restaurangkök. En servicetekniker har mer kundkontakt än förr, något som de flesta tycker är väldigt roligt.

Många behöver nyanställa
De kommande åren räknar 80 procent av bilskadeverkstäderna och 83 procent av maskinverkstäderna med att nyanställa.
Det visar siffror från Motorbranschens och lackerarnas yrkesnämnder.

– Jag brukar säga att alla som drömmer om att bli dataspelskonstruktörer borde spana mot vår bransch. Det är minst lika mycket tid framför datorn här, samtidigt som det är en spännande bransch, säger PerArne Lund.

– Och det bästa är att jobben finns, arbetstiderna är normala och det finns chans till en bra lön och omfattande vidareutbildning.