Att jobba hos oss - artiklar

Bra service bäst förutsättningar

Arbetsmiljön i en verkstad är viktig. I en proffsig och kundvänlig verkstad blir det bättre för alla – medarbetare, kunder och bilar.

Hos Skoda Infracity utanför Stockholm är stämningen både personlig och proffsig. Anläggningen är förhållandevis ganska liten och kommer du hit som kund spelar det ingen roll vad du har för ärende – titta på en ny bil eller lämna in din bil för service – här är det alltid någon som hälsar dig välkommen och erbjuder kaffe om du behöver vänta.
– Trivs personalen märks det på stämningen och den smittar av sig på våra kunder, säger Anders Melin som är servicechef på Skoda Infracity.

Kundnöjdhet i topp

Och på Skoda Infracity trivs de som jobbar. Anläggningen har också hamnat i topp i hela Sverige vad gäller kundnöjdhet. För kundnöjdhet är A och O vad du än har för ärende till din anläggning.
– Ja, vi vill ju att kunderna ska komma till oss och inte åka till någon annan, säger Anders Melin.

Rent och snyggt

Verkstaden i Skoda Infracity är en modern verkstad. Det vill säga fri från oljefläckar på golvet och med rena verktyg i fin ordning.
– Vi har väldigt stora krav från våra chefer och vår importör och att allt ska funka, vara rent och snygg och kunden ska känna sig väl omhändertagen. Därför jobbar vi varje dag som om vi skulle få en revision när som helst. Vi följer de regler som finns, alltifrån hur vi tar emot kunden, hur våra tekniker gör jobbet och hur vi lämnar ut bilen.

Service-koll

I kundnöjdheten ingår nämligen inte bara att känna sig omhändertagen. För att få en kund nöjd krävs betydligt mer än så, menar Anders Melin.
– Vi erbjuder till exempel alltid en service-koll. Det innebär att kundmottagaren följer med kunden ut till bilen och pratar om saker som behöver åtgärdas. Allt detta innan bilen tas in på verkstaden. Då knyter vi ett professionellt och personligt band som ger kunden ett bra förtroende för vad vi kan och gör.

Flexibilitet

Skoda Infracity erbjuder även ett flexibelt bemötande. Kunden kan lämna bilen efter vad som passar var och en bäst. Man kan komma inom den traditionella 7-9-tiden och lämna in sin bil, eller lämna den dagen före alternativt få bilen hämtad. Behöver bilen bara genomgå en enkel service kan kunden vänta under tiden. Om han eller hon önskar.
– Och de som vill prata om vad som görs med bilen eller bara vill veta mer är förstås välkomna att sitta ner och fråga oss.

Originalverkstad

Skoda Infracity är en originalverkstad och med det följer en hel del krav. Verkstaden använder bara originalverktyg och originaldelar och har utbildad personal. Något som garanterar bästa service och hållbarhet för tjänstebilen.
– Våra servicetekniker är utbildade och vidareutbildade vilket gör att de kan allt om just din bil. Serviceteknikerna åker på ständiga utbildningar för att lära sig allt om varje bil och motor. Det här är ett krav från importören och något som vi alla uppskattar. Utbildningarna gör att vi med säkerhet kan säga att vi är proffs på varje bil. Vi vet vad den behöver och vi använder bara originaldelar och originalverktyg när vi servar och åtgärdar fel. Det är inte många andra verkstäder än just originalverkstaden som kan leva upp till dessa krav.

Servicetekniker

Det som förr kallades bilmekaniker kallas i dag servicetekniker.
– Går vi tio år tillbaka i tiden handlade det mer om att hamra och slå i verkstäderna. Numera använder vi ofta en dator när vi arbetar med bilen. Självklart byter vi detaljer som bromsar med mera, men mycket är datoriserat. Verkstaden är i princip kliniskt ren jämt. Här kan man i stort sett sätta sig på golvet och äta sin lunch, säger Anders Melin.

Datorisering

Med datoriseringen ökar också kravet på utbildning.
– Absolut. Det är mjukvarudelar som gäller hela tiden. Vi försöker skicka våra tekniker på alla utbildningar som finns för att klara av alla de krav som fabriken har på oss. Här har icke-originalverkstäder väldigt svårt att hänga med.
– Här jobbar en grupp människor som älskar sitt jobb. Vi vill att alla som kommer in till oss ska känna den stämningen och uppleva hela vår anläggning som mycket stilren.

Text: Lena Loheim Kangevik Foto: Simon Hamelius