Att jobba hos oss - artiklar

Drömjobbet fanns hos Volkswagen

Publicerad 2015-12-05

Volkswagen magasin hälsar på serviceteknikern Elin på hennes arbetsplats på Volkswagen Kista efter sommaren 2014. Hon arbetar i fräscha och ljusa verkstadslokaler i direkt anslutning till både kontor och leveranshall.

Här står Elin och gör en motorinspektion. Tjänsten blev hon erbjuden i december 2013 redan efter två månaders praktik på samma plats.

Smidigt gå från praktik till arbete
– Det kändes jättekul att de ville satsa på mig. Under min praktiktid hade jag mycket hjälp av min handledare, som väldigt pedagogiskt visade mig arbetsmomenten.

Elin har hittat sitt drömjobb. Hon får arbeta fysiskt samtidigt som hon får jobba med bilar.

Allteftersom Elin lärde sig fick hon mer frihet att arbeta självständigt. Och det gick smidigt att gå från praktik till arbete – det är som om att jag alltid varit här, säger hon.

Jag hittade mitt drömjobb på Volkswagen.”

Väldigt många får jobb
För dem som väljer en framtid inom motorbranschen är yrkesutsikterna mycket goda. Siffror från SCB visar att 83 procent av dem som gått fordons- och transportprogrammets motorinriktade utbildningar har jobb inom två år efter examen.

– Det är ett toppresultat jämfört med alla andra gymnasieprogram och väldigt positivt i en tid med hög ungdomsarbetslöshet, säger Caj Luoma, ordförande i Motorbranschens yrkesnämnd.

Brist på arbetskraft
Även en rapport från Motorbranschens yrkesnämnd och Lackerarnas yrkesnämnd visar att branschen har ett stort behov av att anställa.

Bristen på servicetekniker, tekniker och skadereparatörer är stor. Det beror bland annat på att bilparken  och behovet av vägtransporter hela tiden växer, och att många som arbetar i motorbranschen går i pension de närmaste åren.


En dag på verkstaden

Elin börjar arbeta halv åtta på morgonen. Men hon är ofta på plats redan klockan sju för att hinna ta en kopp kaffe.
Arbetsdagen börjar med att hon sätter på datorn och byter om. Sedan går hon till sin rad och hämtar en uppdragsmapp, nyckeln till bilen och de reservdelar som behövs.

Servar och byter reservdelar
När Elin servat bilen och bytt reservdelar kopplas datorn in och servicelampan släcks om bilen fungerar som den ska. Efter det görs en sista provkörning.

Upptäcker Elin ett större fel under servicen kan hon göra en första felsökning som hon ger vidare till någon annan tekniker på plats.
Efter slutfört uppdrag går hon tillbaka till sin rad och hämtar nästa uppdrag.

83 procent av dem som gått fordons- och transportprogrammets motorinriktade utbildningar har jobb två år efter examen. Elin är ett exempel.

Jobbet är perfekt för mig
– Jag trivs bättre här än jag trodde var möjligt. Man får vara precis den man är. Det i kombination med mitt intresse för bilar och att jag får använda kroppen gör det här jobbet perfekt för mig.

Varken tungt eller smutsigt
Elin berättar att många tror att hennes jobb är väldigt smutsigt. Det är en stor missuppfattning.
– Visst, min arbetsplats är inte kliniskt ren, men man är väl aldrig helt ren i sådana här yrken. Men värre än så här blir det inte, säger Elin och pekar på lite smuts på armen.

Elin tror att en annan stor missuppfattning är att hennes jobb är tungt.
– Jag har inga svårigheter med att klara mitt jobb. Självklart kan det vara tungt att skifta och kränga däck på större bilar, men vi har ju hjälpverktyg till det.

Att arbeta som servicetekniker
(fakta från 2014)

Det finns cirka 4 500 företag i motorbranschen med cirka 60 000 anställda.
De huvudsakliga yrkena finns inom lastbilsteknik, maskinteknik, personbilsteknik, bilskadereparation, fordonslackering och reservdelsspecialitet.

Undersökningen Tempen i motorbranschen visar att branschens företag behöver anställa 5 200 personer de kommande tre åren.

Bra löneläge
Genomsnittlig lön för en tekniker som arbetar med tunga fordon är 29 321 kronor. Löneläget ser bra ut om man jämför snittlönen för tekniker nationellt med snittlönen för en arbetare i privat sektor.

Små fingrar är ibland bra
– Och om något inte går att lösa är det bara att be om hjälp. Det gäller åt båda hållen; jag blir själv ofta tillfrågad om hjälp eftersom jag har små fingrar och kommer åt bättre än de flesta av mina arbetskamrater.

En annan förändring av branschen är att den blir mer högteknologisk.
Alltmer komplicerade och datoriserade bilar kräver välutbildade tekniker, detta ställer helt andra krav på dem som anställs i dag.

Bättre karriär och lön
Samtidigt som utbildningen har blivit mer krävande och arbetsuppgifterna mer avancerade ökar karriärmöjligheter. Det gäller även löner för dem som utbildar sig.

Företagen i motorbranschen erbjuder i dag otaliga internutbildningar för den som vill vidareutbilda sig inom hybridteknik, elektronik och IT.

– Om man vill gå vidare är det bara att prata med chefen, som ser till att ordna en utbildning, bekräftar Elin.

Text: Camilla Rindås Foto: Håkan Flank