Att jobba hos oss - artiklar

Från praktik till Sveriges bästa servicetekniker

År 2013 blev Manfred Tolstav Sveriges bästa servicetekniker på Volkswagenbilar. För tredje året i rad! Våren 2013 träffar Volkswagen magasin honom på hans arbetsplats Michelsens Bil i Ystad.

Manfred fick jobb direkt efter sin verkstadspraktik efter gymnasiet. Sedan dess har han arbetat sig upp till att bli Sveriges bästa servicetekniker tre år i rad.

Det är en enastående prestation att bli svensk servicemästare på Volkswagen tre år i rad. Manfreds bakgrund och tekniska fritidsintressen är några av förklaringarna till framgångarna.

Den stora utmaningen för Manfred är inte en standardservice.
– Verkligt roligt blir det först när jag måste felsöka.

De svåraste felen att hitta är de som inte syns, hörs eller på annat sätt inte märks hela tiden.”

”Omöjliga” fel det roligare
– När kunden kommer in och säger att ”det där funkade inte förra veckan, men just nu märker jag inget fel”, då blir det verkligt intressant, säger Manfred.

– Det är förstås jättesvårt, men jag är envis och löser det ofta till sist. Ibland för att jag har tur, men ofta för att jag har lång erfarenhet och att jag är utbildad på alla systemen i bilarna.

Anställd direkt efter praktiken
Manfred Tolstav har arbetat i många år hos Michelsens. När han gick verkstadsteknisk linje på gymnasiet gjorde han sin praktik i deras verkstad i Ystad. Efter utbildningen blev han anställd direkt.

Genom åren har han arbetat inte bara med Volkswagen, utan även med koncernsyskonen Audi och Skoda.

Eftersom det kommer nya system och nya bilmodeller i en jämn ström har han ända från start ständigt vidareutbildat sig, både på generalagentens skola i Södertälje och vid Volkswagens fabrik i Wolfsburg.

Har alltid varit teknikfreak
På fritiden har nästan all Manfreds tid ända sedan mycket unga år handlat om mekanik och teknik. Hemma på gården har han ett antal traktorer och sex bilar, bland andra en banracingbil och några Volkswagen Typ 1.

– Jag tävlar inte, inte ens med banracingbilen. Racing som tävling intresserar mig inte. Det roliga är att bygga och testa olika lösningar, provköra och sedan meka och justera igen. För mig handlar det mer om mekaniken och tekniken än om känslan att köra bil.

Text: Bosse Jönsson Foto: Andreas Hillergren


Så här blir du Sveriges bästa servicetekniker

För att bli Sveriges bästa servicetekniker inom Volkswagen-koncernen måste du först kvalificera dig genom att svara på väldigt många frågor skriftligen.

Utifrån det provet tar sig åtta personer vidare till Sverigefinal hos generalagenten i Södertälje.

Finalen består av en teoretisk del och en praktisk del. De praktiska momenten kan vara felsökning, mekaniska uppgifter som att mäta spelet på en kamaxel med mera.

Och allt ska klaras på en viss tid.