Att jobba hos oss - artiklar

På besök hos verkstadsproffsen

På Audis verkstad i Smista utanför Stockholm servar man i genomsnitt 24 bilar per dag. Audi magasin hälsar på under våren 2013, bland specialutbildade tekniker och kalibrerade verktyg.

Audis verkstad i Smista är så långt från en Roy och Roger-mack du kan komma. Här är rent och snyggt, väggar och golv är vita och ingenstans hänger det rader med verktyg.

– Vi använder oss av ett avancerat system där vi gör en grundlig felsökning av bilen. Våra specialutbildade tekniker har sedan både den spetskompetens och de specialverktyg som behövs för att ta hand om bilen på rätt sätt.

Det säger Karl Andersson, som är verkstadschef på Audi Smista.

Verkstadspersonal från Audi Center Smista

Verkstadschef Karl Andersson, servicechef Andreas Beste och tekniker Thomas Eriksson välkomnar till Audi Center Smista.

Alla är specialutbildade
För att hålla högsta kvalitet på arbetet finns här tio tekniker och fem servicerådgivare. Alla är utbildade i Audis egna utbildningsprogram.

Teknikerna har även tillgång till alla verktyg och all information, direkt från Audi.

– Vi kallar bilmekanikerna för tekniker eftersom Audis bilar i dag är mycket avancerade och har en komplex teknologi än förr. Det handlar inte så mycket om att vara duktig på att hålla i en skiftnyckel längre, utan mycket är datoriserat och finjusterat, berättar Karl.

Alla som arbetar på Audi verkstad i Smista är proffs. Här finns hela Audifabrikens databas som stöd och sökkälla.

Vi kallar bilmekanikerna för tekniker eftersom Audis bilar i dag är mycket avancerade och har en komplex teknologi än förr.”

Servicerådgivaren är ansiktet utåt
– När du lämnar in din bil på Audis verkstad har du först och främst kontakt med någon av servicerådgivarna. De ser till att din bil blir rätt omhändertagen, säger Karl.

– Sedan har verkstaden och servicerådgivarna täta kontakter under dagen. Vi är mycket måna om att det pågår en bra dialog mellan avdelningarna och att alla förstår varandras arbetsuppgifter.

Audis verkstad i Smista är ren

Audis verkstad i Smista är ren, med högt i tak och stora ytor.

Använder bara specialverktyg
Och verkstaden använder förstås bara specialverktyg och originaldelar från Audi.

– Vi är helt i Audis regi, vilket också säkerställer att vår kvalitet alltid är den högsta. Vi får mycket stöd från Audi och är hela tiden uppkopplade mot fabriken, där vi kan hämta dagsfärsk information.

– Vi kan också skicka förfrågningar om särskilda fel eller ta del av andra verkstäders lösningar, säger Andreas Beste, som är servicechef på Audi Smista.

1 500 specialverktyg
Specialverktygen är konstruerade för just Audi, de olika originaldelarna och modellerna. Verktygen är certifierade och får bara användas av Audiutbildad personal. På Audi Smista finns ungefär 1 500 specialverktyg.

Specialverktyg kräver specialkalibrering

En del specialverktyg kräver specialbehandling. Detta gäller framför allt de olika mätverktygen, kontrollutrustning, momentnycklar med mera.

Dessa verktyg kalibreras regelbundet av extern personal och dokumenteras av Audi.

Exempel på sådana specialverktyg är verktyg för luftinpumpning i däck, där det är extremt viktigt att mätaren visar exakt rätt lufttryck.

Andra verktyg som kräver regelbunden kalibrering är specialverktyg som mäter hur hårt muttrar dras åt, vilket är viktigt vid till exempel hjulskiften.

– Med hjälp av specialverktygen behöver vi inte plocka isär bilen. Det innebär att kvaliteten på arbetet höjs, allt går snabbare och är mer säkert. Det finns specialverktyg för i princip allt på din bil, säger tekniker Thomas Eriksson. Han har arbetat på Audi Smista sedan anläggningen öppnade 2009.

Datoriserad service
– Kort förklarat fungerar det så här: I databasen finns beskrivningar för alla typer av reparationer. Vi knappar in en kod för just din bil, och där står precis vilka specialverktyg som ska användas. Vi är helautomatiserade, och datorn plockar fram rätt verktyg.

– Med hjälp av våra datasystem, utbildade tekniker och specialverktyg kan vi anpassa servicen efter varje enskild bil. Bilen är en stor investering, och den ska man inte slarva med, säger Karl Andersson.

Text: Linda Eriksson Foto: Karl Nordlund