Skriande behov av fordonstekniker
Vill du vara garanterad jobb efter gymnasiet? Och jobba i en bransch med ständig utveckling; teknik, bilar och nya utmaningar? Då är fordonstekniker ett jobb för dig! Bilbranschen behöver rekrytera 5 800 fordonstekniker de närmaste tre åren, enligt Motorbranschens Yrkesnämnder.
Vill du vara garanterad jobb efter gymnasiet? Och jobba i en bransch med ständig utveckling; teknik, bilar och nya utmaningar? Då är fordonstekniker ett jobb för dig! Bilbranschen behöver rekrytera 5 800 fordonstekniker de närmaste tre åren, enligt Motorbranschens Yrkesnämnder.
Verkstadsjobb.se besökte Stockholms Transport och Fordonstekniska gymnasium, STFG och träffade blivande – och entusiastiska – bilmekaniker.
Många tänker olja upp till armhålorna och smutsiga verkstadsgolv när man pratar om bilverkstäder. Men yrket som fordonstekniker blir allt mer avancerat i takt med att bilarna blir mer digitala och teknikstinna.
Trots att det går att locka med garanterat jobb efter examen är det svårt att fylla alla utbildningsplatser på de fordonstekniska programmen runt om i landet, så den som är intresserad har fortfarande ganska lätt att komma in på gymnasieprogrammet.
Liftcertifikat
Eleverna i årskurs ett på Stockholms Transport och Fordonstekniska gymnasium, STFG, samlas runt liften i den stora verkstaden och lyssnar på sin lärare. Runt oss finns broms– och avgastestare, svetsar och däckmaskiner och bilar i behov av reparation. Detta är en verkstad på riktigt, med en svag doft av olja; förvånansvärt ren, fräsch och ljus. Eleverna har bara gått några dagar när vi är på besök. Stämningen är glad, trevlig och intresserad. Nu ska ettorna lära sig att lyfta bilar. Det är obligatoriskt att bli liftcertifierad under det första året, annars får eleverna inte göra praktik ute på en verkstad.
Samarbete med verkstäderFredrik Lestrup visar runt skolan och berättar. Han delar sin tillvaro mellan att vara lärare här och leda sitt eget Lestrup Racing Team.
– Det är en enorm efterfrågan på bilmekaniker, särskilt efter dem som klarar mer avancerad teknik både inom elektronik och datorer, och är bra på att felsöka. Våra elever sitter i en bra sits – de kan skriva på ett arbetskontrakt dagen efter examen.
– Vi måste så klart kunna det senaste för att utbilda våra elever till att bli de bästa, och anpassar utbildningen till dagens bilar.Praktik på fordonstekniskt programPå STGF går i dag 180 elever på skolans två ååstekniker. och sium och träffade de entusiastiska och hoppfulla blivande fordonstekniker. å program. Ett fordonstekniskt med tre inriktningar personbilar, lastbilar och kaross, och ett Transport där lastbils– och bussförare utbildas. Dessutom går här lika många elever inom vuxenutbildningen vilka också utbildar sig till bilmekaniker och förare för yrkestrafik.
Skolan erbjuder gymnasieeleverna mycket praktik, hela 30 veckor sammantaget under årskurs 2 och 3. Det är dubbelt så mycket som Skolverket rekommenderar för yrkesutbildningar. Praktiken är jätteviktig för eleverna.
– Och vi ser att de växer både som människor och som mekaniker under sina praktikperioder, säger Hanna Mayer rektor på skolan. Många får sedan erbjudande om jobb efter skolan.
Bilbranschen skriker efter folk och här utbildas dem som de efterfrågar. Men för att bli en bra bilmekaniker måste eleverna få träna i verkligheten.
– Och det är konstigt, men det är ganska svårt att få verkstäderna att ta in praktikanter, säger Fredrik Lestrup. De skulle kunna jobba mycket mer för sin egen framtids skull och ta in fler praktikanter. Vi utbildar deras framtida kompetens. De vill säkert, men de prioriterar inte det.
Tränar på riktiga bilarI skolan arbetar man med så verkliga miljöer som möjligt, i riktiga verkstäder med inbytesbilar som behöver reparationer och som tillhandahålls av de verkstäder skolan samarbetar med. I dag är bilmekanikeryrket avancerat. Det blir mer och mer av ett ingenjörsjobb med datorer, elteknik och avancerad teknik. Bilarna utvecklas och utbildningen måste självklart hänga med. Så nu bygger skolan ut med plats för även en elbilverkstad.
– Vi har ett samarbete med Volkswagen för att få hit laddhybrider och elbilar att meka med. Det är viktigt att vi har verkliga bilar att arbeta med. Utbildningen med elektrifierade bilar är utmaning. Det finns inga läromedel som har hängt med.
– Vi måste skapa allt utbildningsmaterial själva. Därför är samarbete med branschen extremt viktigt.
Tjejer inom bilbranschenKönsfördelningen är skev inom hela motorbranschen och det syns även här på skolan. Enbart fem procent av eleverna på Fordonstekniskt program är tjejer men intresset för att köra tunga fordon är betydligt större – där går nära 40 procent tjejer.
Två av tjejerna hittar vi inne i plåtslageriet. Veronika Bergström, My Lyly och deras klasskamrater i årskurs två som valt karossinriktningen håller på att ta bort en stötfångare på en illa tilltygad bil.
Det här gänget ska bli plåtskadereparatörer – och de är efterlängtade på verkstäderna.
– Jag sökte mig hit för jag vill bli lackerare. Kul att använda händerna, skapa och vara kreativ,
säger Veronika Bergström.
– Vi blir fler och fler tjejer inom alla mansdominerade yrken. Det är liksom inget konstigt. Vi är många som är genuint bilintresserade, har epa-traktor och mekar, säger My Lyly.
Hugo Nilsson och Alan Saganda går i årskurs 2 inriktning mot personbilar. De får instruktioner av Tommy Eriksson, om vad de ska tänka på när de ska byta en motor. – Den har skurit för att oljetrycket var lågt, därför har vevlagren fastnat, säger Hugo.
Både han och Alan Saganda går på skolan eftersom de har ett genuint bilintresse.
– Jag har hjälpt min farbror i hans bilverkstad på eftermiddagarna när jag gick på högstadiet, säger Alan Saganda. Jag gillar att ge service, möta kunder och lösa problem.
Alan tycker att det ska bli spännande att lära sig reparera elbilar.
– Vi har jobbat så mycket med förbränningsmotorer så det ska bli kul med något nytt. Intressant och helt annorlunda, säger han.
Det närmar sig lunch för lärare och elever på skolan. Några sista minuter av undervisning hinns med innan det är samling i den stora lunchserveringen mitt i byggnaden. Lars-Åke Brodin, lärare på lastbilsinriktningen, instruerar sin grupp hur man lyfter tunga bilar. Han har arbetat på Scania, varit egen företagare och lärare om vart annat. Nu är han egentligen pensionär. Men han vill inte sluta.
– Det bästa jag vet är att jobba med ungdomar. Att få hitta det positiva i var och en och se glädjen när de lyckas, säger Lars-Åke Brodin.
Text: Eva Brandsma Foto: Susanne Kronholm