servicerådgivare jobb

Lediga jobb servicerådgivare

Att jobba som servicerådgivare inom Volkswagen Group

Som servicerådgivare är den centrala uppgiften att jobba med service och kundbemötande. Du kommer att arbeta med att leda och fördela det dagliga arbetet samt att ansvara för att dagens arbete blir utfört och klart i rätt tid. Inom Volkswagen Group finns det ofta lediga jobb som servicerådgivare där möjligheterna till vidareutbildning och chefstjänster är mycket goda.

Här kan du ta del av Carolin Acar, servicerådgivare på Din Bil i Södertälje, berättelse om hur det är att jobba som servicerådgivare.

Arbetsuppgifter som servicerådgivare

En servicerådgivare inom fordonsbranschen fungerar som länken mellan kunden och verkstaden. Deras huvudsakliga ansvar är att ge service och rådgivning till kunder gällande reparationer, underhåll och service av fordon. Här är några av deras vanligaste arbetsuppgifter:

  • Kundkontakt – Ta emot kunder, lyssna på deras behov och ge råd om service och reparationer.
  • Bokning och planering – Hantera tidsbokningar för service och reparationer, samt planera verkstadsarbetet.
  • Kostnadsförslag och offert – Informera kunder om priser, skapa kostnadsförslag och ge en uppskattning av arbetstiden.
  • Kommunikation med mekaniker – Vidarebefordra information mellan kunden och teknikerna, säkerställa att rätt arbete utförs.
  • Garantier och försäkringar – Hantera garantiärenden och kontakta försäkringsbolag vid behov.
  • Fakturering och betalning – Sammanställa arbetsorder och hantera betalningar.
    Kundnöjdhet – Följa upp serviceärenden och säkerställa att kunden är nöjd med arbetet.

En servicerådgivare behöver ha god teknisk förståelse, bra kommunikationsförmåga och vara serviceinriktad för att skapa en smidig och professionell upplevelse för kunden.

Framtidsutsikterna för servicerådgivare

Fordon behöver alltid service och underhåll, vilket gör att behovet av servicerådgivare förblir stabilt, men servicerådgivare behöver anpassa sig till ny teknik och förändrade kundbehov. Kunder förväntar sig snabbare och mer digital service, exempelvis via appar eller chattbaserade tjänster. Personlig service och kundbemötande blir allt viktigare för att skapa lojalitet i en konkurrensutsatt bransch.

Den som håller sig uppdaterad och vidareutbildar sig inom exempelvis elbilar och digitala system har goda möjligheter att göra karriär i branschen. Med erfarenhet kan man avancera till roller som verkstadschef, garantihandläggare eller servicechef.

Hitta lediga tjänster servicerådgivare inom Volkswagen Group.

© 2025 Verkstadsjobb. Alla rättigheter reserverade. Integritetspolicy. Om Cookies.